Tuesday, December 4, 2018

TRIBUNAL PERUMAHAN STRATA (TPS)

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Dah lama admin tak update dalam blog JMB Pangsapuri Nilai Santalia ni. Kekangan masa yang menyukarkan admin untuk update blog ni. Perkara yang perlu diketahui oleh semua ahli JMB... jgn harapkan kepada AJK sahaja. Ilmu-ilmu berkenaan JMB ni masih banyak yang perlu diterokai.


1. Apakah bidang kuasa TPS?
Bidang kuasa TPS dihadkan kepada suatu tuntutan untuk mendengar dan menentukan apa-apa tuntutan yang dinyatakan dalam Bahagian I Jadual Keempat dalam Akta Pengurusan Strata 2013 [Akta 757] dan jika jumlah keseluruhan yang berkenaan dengannya suatu award Tribunal diminta tidak melebihi dua ratus lima puluh ribu ringgit atau apa-apa jumlah lain sebagaimana yang ditetapkan untuk menggantikan jumlah keseluruhan itu.

2. Bolehkah isu yang sama difailkan di Tribunal dan mahkamah?
(i) Seksyen 106 dalam Akta Pengurusan Strata 2013 menyatakan bahawa jika suatu        tuntutan difailkan dengan Tribunal dan tuntutan itu adalah dalam bidang kuasa Tribunal, isu yang dipertikaikan dalam tuntutan itu tidak boleh menjadi perkara prosiding antara pihak yang sama dalam mana-mana mahkamah melainkan jika:-
  (a)    prosiding di hadapan mahkamah telah dimulakan sebelum tuntutan itu di                          failkan dengan Tribunal; atau
  (b) tuntutan di hadapan Tribunal ditarik balik, diabaikan atau dibatalkan.
   
(ii) Jika suatu tuntutan difailkan dengan mahkamah, isu yang dipertikaikan dalam tuntutan yang baginya prosiding itu adalah berkaitan itu tidak boleh menjadi perkara prosiding antara pihak yang sama di hadapan Tribunal melainkan jika tuntutan di hadapan mahkamah telah ditarik balik, diabaikan atau dibatalkan.
   
3. Apakah jenis tuntutan yang boleh difailkan?
Tuntutan yang boleh difailkan adalah tuntutan yang dibuat berdasarkan empat belas (14) bidang kuasa Tribunal di bawah Bahagian I Jadual Keempat dalam Akta Pengurusan Strata 2013.
   
4. Berapakah jumlah maksimum yang boleh dituntut?
 Jumlah maksimum yang boleh dituntut ialah RM250,000.
   
5. Apakah tempoh masa untuk memfailkan tuntutan?
Subseksyen 105(2) dalam Akta Pengurusan Strata 2013 menyatakan bahawa Akta Had Masa 1953 [Akta 254] tidak terpakai bagi prosiding Tribunal.
   
6. Apakah prosedur untuk memfailkan tuntutan?
Pihak yang ingin memfailkan tuntutan di Tribunal dinasihatkan untuk membuat aduan mengenai penyenggaraan dan pengurusan bangunan dan harta bersama kepada Pihak Pemaju/Badan Pengurusan Bersama/Perbadanan Pengurusan (pihak yang bertanggungjawab untuk menyenggara dan menguruskan bangunan tersebut) dan Pesuruhjaya Bangunan masing-masing sebelum memfailkan tuntutan di Tribunal. Hal ini adalah kerana Pesuruhjaya Bangunan mempunyai kuasa untuk melaksanakan kewajipannya di bawah Akta Pengurusan Strata 2013.
  Pihak Yang Menuntut hendaklah memfailkan 5 salinan Pernyataan Tuntutan (Borang 1) di Pejabat Pendaftaran TPS bersama dengan fi yang ditetapkan iaitu sebanyak RM100 bagi kediaman atau RM200 bagi komersil/industri.
(Sekiranya terdapat lebih daripada seorang Pihak Penentang yang difailkan, mohon disertakan salinan tambahan Borang 1 bagi Pihak Penentang yang lain)
 i. Butir-butir tuntutan dan amaun hendaklah dinyatakan dalam Borang 1 dan                        hendaklah ditandatangani atau dicap ibu jari oleh Pihak Yang Menuntut.

 ii. Dokumen-dokumen berikut hendaklah disertakan dengan Borang 1:
       -   Satu salinan dokumen, rekod, bahan atau harta (yang mana berkenaan)                            untuk menyokong tuntutan

            -   Bukti penyerahan Notis Pertama/Borang 11/Borang 20 hendaklah dikemukakan                   bagi tuntutan untuk Caj penyenggaraan

iii.   Dua salinan Borang Butiran TPS (boleh dimuat turun dari laman sesawang Tribunal)             hendaklah diisi dan diserahkan semasa pemfailan Borang 1.
 
Pihak Penentang hendaklah memfailkan Pernyataan Pembelaan dan Tuntutan Balas (sekiranya ada) dalam 5 salinan Borang 2, berserta bayaran fi yang ditetapkan iaitu sebanyak RM100 bagi kediaman atau RM200 bagi komersil/industri dalam tempoh 14 hari selepas Borang 1 diserahkan kepadanya dan 1 salinan hendaklah diserahkan kepada Pihak Yang Menuntut.

No comments:

Post a Comment